

Talep-3: 657’ye Tabi Personelin (YHS ve THS) Görev Tanımına Uygun Çalıştırılması
Özet: 657 sayılı Kanuna tabi personelin (özellikle YHS ve THS) vakar ve görev tanımına uymayan (çay, temizlik, getir-götür) işlerde çalıştırılmaması, mesleki yeterliliğe göre atananlara ilgili görevlerin verilmesi ve görev tanımlarının netleştirilerek keyfiyetin önlenmesi.
KİK Metni: Özellikle Yardımcı Hizmetler Sınıfındaki personelden KPSS’den yüksek puanlar alarak ya da kurum içi yeterlilik sınavları ve ÖSYM’nin belirlediği nitelik-meslek kodları kriterleri ile atananlar, herhangi bir liyakat aranmaksızın kadro alan işçi unvanlı personel, kurayla istihdam edilen TYP’li (toplum yararına personel) personel ve hatta kamu yararına çalışmakla cezalandırılan mahkumlarla aynı birimlerde aynı işleri yapmakta; eğitim ve liyakat değersizleşmekte, iş barışı ve aidiyet duygusu zedelenmekte; bu durum “memur” unvanının vakarına ve değer algısına ters düşmektedir.
Bahse konu personele gün içinde birbiriyle alakası olmayan birden fazla iş verilmekte, mesleki yeterlilik aranarak ilgili hizmet kodlarıyla atanan personele -örneğin aşçılara bir gün yemek yaptırılırken ertesi gün bulaşık yıkatılabilmekte, elektrik teknisyen yardımcısı ya da sıhhi tesisat mezunu teknisyen yardımcısı, Sayıştay’ın “Sayıştay Denetim Alanı Kütüğünde denetim grubuna tanımlanmış Kamu İdare Hesapları arasında Çay Ocaklarının yer almadığını belirtmesi, Emniyet Genel Müdürlüğü’nün bünyesinde çaycı ünvanlı personel bulunmadığını bildirmesine rağmen çay ocaklarında çalıştırılabilmektedir. Bu durum tamamen amir inisiyatifinde olduğundan tehdit unsuruna dönüşmekte (tayin-sürgün vb.) baskı altında kalan personelde psikolojik problemlere neden olmaktadır.
Öte yandan Kurum, tamirat-tadilat-bakım vb. ihtiyaçlar için hizmet satın alma yoluna gitmekte, mevcut nitelikli personel tarafından gördürülebilecek periyodik ve günlük/olağan bakım-onarım-yenileme işlerine ciddi tutarlar ödemektedir.
Emniyet Hizmetleri Sınıfı personelden bazıları ise şoförlük ve evrakçılık gibi kolluk yetkisi gerektirmeyen, sivil personellerin istihdam edilebileceği alanlarda değerlendirilmektedir. Bu durum saha personelinin görev yoğunluğunun artmasına neden olduğu gibi mali açıdan kamu yararına uygun değildir zira; bir Polisin Devlete aylık maliyeti ortalama 70.000 ₺ iken, Yardımcı Hizmetler Sınıfı personelin ortalama maliyeti 52.000 ₺’dir.
Her ne kadar Danıştay İdari Dava Daireleri’nin 2021/127 Esas 2021/123 numaralı kararında özetle “Aynı hizmet sınıfına dahil memurlardan o sınıftaki diğer unvanların işleri beklenebilir” dense de bu durum Emniyet Hizmetleri Sınıfına dahil her rütbeden personelden alt rütbelerin görev-sorumluluklarını beklemek kadar anlamsız ve hayatın olağan akışına aykırıdır.
Kurumumuzda görevli Teknik Hizmetler Sınıfı personelle Yardımcı Hizmetler Sınıfı personelin birlikte çalışması sağlanarak görev tanımına aykırı çalıştırma sorunun çözülebileceği tarafımızca değerlendirilmektedir. Devlet Personel Başkanlığı’nın 22/04/2015 tarih ve 25547073-E.2806 sayılı yazısında “Teknisyen Yardımcısı” görev tanımlı personel hakkında “Teknisyen Yardımcısı ünvanlı kadroların görev, yetki ve sorumluluklarının, kendisine verilen işleri, proje, teknik resim, kroki, numune ya da isteğe uygun olarak yapmak veya yapılmasına yardımcı olmak, kullandığı cihaz ve aletlerin
periyodik bakımını yaparak bunları çalışır durumda bulundurmak, bağlı bulundukları teknisyen ve ilk kademe amirince yürütülen teknik hizmetlere yardımcı olmak ve amirlerince verilecek benzeri görevleri yapmak şeklinde tespit edileceği bu kadronun tahsisi amacının da söz konusu görevlerin ifasına yönelik olarak mütalaa edilmiştir.” denerek esasında teknisyen yardımcısı personelin gerçek görevlerini de izah etmiştir. Bulaşık, Çamaşırcılık, Çaycılık, Garsonluk, Bariyer-Eşya Taşıma, Hamaliye vb. işçi görev tanımına giren devlet memuru vakarına yakışmayan işler yerine Devlet Personel Başkanlığınca yapılan tanıma uygun şekilde teknik hizmetler sınıfı personel ile birlikte çalıştırılmaları hem teknik hizmetler sınıfı personelin görevin ifası esnasında yalnız kalmasını engelleyeceği, hem de teknisyen yardımcısı personellerin asli görevlerinde istihdam edilmesini sağlayacaktır.
Açıklanan tüm nedenler bir arada değerlendirilerek 657’ye tabi Yardımcı Hizmetler Sınıfı Personelden Teknisyen Yardımcısı ünvanlı ve mesleki mezuniyeti şart koşularak uygulamalı mülakat sınavından sonra liyakati kurum tarafından onaylanıp istihdam edilen personelin çay, temizlik, getir-götür işlerinde değerlendirilmek yerine, vakarına yakışır şekilde Teknik Hizmetlerde; mesleki yeterlilik aranmadan istihdam edilen diğer Yardımcı Hizmetler Sınıfına dahil Devlet Memurlarının da şoförlük, evrakçılık, danışma ve karşılama vb. işlerde istihdam edilmesi, Restoran, İş Ocakları, Depo, Satın alma, Muhasebe, Saymanlık, Lojistik, Sosyal Hizmetler, tüm hizmet birimlerinin Belge Yönetimi ve Arşiv birimleri gibi sivilleştirilebilecek birimlerde görevlendirilmesi ile insan kaynağından tasarruf sağlanması, görev tanımlarının netleştirilerek keyfiyete son verilmesi talebimizdir.