Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından imzalanan Nöbetçi Müdürlüğü Hizmetlerinde Görevli Yardımcı Hizmetler Sınıfı Personelin Görev Tanımı isimli yazıda, hafta sonu, resmi ve dini tatillerde, nöbet sistemi ile görevlendirilen devlet memurların yapması gereken görevler maddesinde çay servisi, çay ocağı temizliği ile alakalı yazılı emir verilmiştir.
Bu yazılı emrin aşağıdaki gerekçelerden dolayı hukuka aykırı olduğunu iptal edilmesini talep ediyoruz.
Emniyet Genel Müdürlüğü Tabldot ve İş Ocakları Yönergesi (17.03.2014 tarih ve Genel Müdür onayı ile yürürlüğe giren, 21/5/2015 tarihli Genel Müdür onaylı değişikliklerle güncellenen) kapsamında, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na tabi Yardımcı Hizmetler Sınıfı personelinin (teknisyen yardımcısı, hizmetli vb.) hukuka aykırı görevlendirmeleri ile ilgili aşağıdaki hususları dikkatinize sunduk.
Söz konusu Yönerge’nin 1. Maddesi, personelin sağlıklı ve dengeli beslenme ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla tabldot ve iş ocaklarının açılması, işletilmesi ve kapatılmasına ilişkin esasları düzenlemektedir. Ancak, bu kapsamda görevlendirilen 657 sayılı Kanun’a tabi memurların, asli görev tanımlarının dışında, hukuki dayanağı olmayan ek görevlerle yükümlendirildiği gözlemlenmektedir.
Yönerge’nin 5. ve 7. Maddeleri, tabldot ve iş ocaklarının açılması, işletilmesi ve denetiminden sorumlu büro amirliklerinin görevlerini düzenlemektedir. Ancak, Yardımcı Hizmetler Sınıfı personelinin, uzmanlık alanı dışında (örneğin çaycılık, garsonluk, bulaşıkçılık, çamaşırcılık, bariyer taşıma gibi) görevlendirilmesi, 657 sayılı Kanun’un 137. Maddesi ile çelişmektedir.
Yönerge’nin 18. Maddesi’nde iş ocakları personelinin görevleri tanımlanmış olup, bu görevlerin sözleşmeli personel veya hizmet alımı yoluyla yerine getirilebileceği belirtilmiştir. Buna rağmen, kadrolu memurların bu görevlere zorlanması, hem personel haklarını ihlal etmekte hem de Yönerge’nin kendi hükümlerine aykırılık teşkil etmektedir.
21/06/2021 tarih ve E:2021/27, K:2021/23 sayılı Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu tarafından Teknisyen Yardımcısı görev tanımı olarak;
1) Kurumlarda her türlü yazı ve dosya dağıtmak ve toplamak,
2) Müracaat sahiplerini karşılamak ve yol göstermek;
3) Hizmet yerlerini temizleme,
4) Hizmet yerlerini aydınlatma ve
5) Hizmet yerlerini ısıtma işlerinde çalışmak veya
6) Hizmet yerlerini basit iklim rasatlarını yapmak;
7) Hizmet yerlerini ilaçlama yapmak veya yaptırmak veya
8) Tedavi kurumlarında hastaların ve hastanelerin temizliği ve basit bakımı ile ilgili hizmetleri yapmak veya
9) Kurumlarda koruma ve muhafaza hizmetleri gibi ana hizmetlere yardımcı mahiyetteki görevlerde her kurumun özel bünyesine göre ve yine bu mahiyette olmak üzere ihdasına lüzum gördüğü yardımcı hizmetleri ifa ile görevli bulunanlardan 4 üncü maddenin (D) bendinde tanımlananların dışında kalanları kapsar.” Hükmü vermiştir.
İlgili Danıştay kararında açıkça belirtilen haller dışında olan;
1) Çay servisi,
2) Çay Ocağı İşletmenliği,
3) Çay, Yemek vb Bulaşıkları yıkama,
4) Çamaşır Yıkama,
5) Bariyer taşıma gibi
Vasıfsız işçilerin yapması gereken görev tanımlarının teknisyen yardımcısı ünvanlı memurun da dahil olduğu Yardımcı Hizmetler Sınıfına tabi 657 sayılı devlet memurlarına, ilgili mevzuat ve Danıştay kararında yer almayan görevlerin yazılı ya da sözlü olarak emir verilmesi hukuka aykırıdır.
Ayrıca Çay ocakları, 17.03.2014 tarihli EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TABLDOT ve İŞ OCAKLARI YÖNERGESİ açıkça belirtiği gibi şartları taşıması gerekmektedir. Çay ocakları için gelir giderin gösterildiği işletme defteri tutulur. Çay ocakları tüketim maddeleri fatura, satış fişi almak suretiyle piyasadan temin edilir. Çay ocakları için seri numaraları belirlenmiş çay fişi düzenlenebilir veya personelin faydalanma durumuna göre aylık sabit bir miktarda ücret toplanıp tutanağa bağlanarak fiş kullanmaksızın çay ocağı hizmetleri sunulabileceği gibi işleyişin daha sağlıklı yürütüldüğü, hesapların kayıt altına alındığı farklı uygulamalar da geliştirilebilir. Çay Ocağı malzemelerinin demirbaş listesine kayıtlı olması gerekmektedir.
Anayasa, TCK, DMK ve ilgili yönetmelik kapsamında; öncelikle üyelerimizin Emniyet Hizmetleri Sınıfı mensubu olmadığı dikkate alınarak kararı doğrultusunda 09:00-12:00/13:00-18:00 arasında çalıştırılması kanunu zorunluluktur. Üyelerimize çeşitli sebeplerle fazla mesai yaptırılmak istenilmesi durumunda yapılacak fazla çalıştırmanın yönetmelik hükmü gereği üyelerimize bir hafta önceden yazı ile bildirim yapılması, yaptırılan fazla çalışmanın fazla çalışma cetveline işlenmesi ve fazla çalıştırılan her sekiz saat için bir gün izin verilmesi gerekmektedir.
Üyelerimizin ilgili kanun hükümlerine göre çalıştırılması, Yardımcı Hizmetler Sınıfı personelinin tabldot ve iş ocaklarında asli görev tanımlarının dışında görevlendirilmesinin iptal edilmesini, personelin yalnızca 657 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde tanımlı görevlerini ifa etmesini teminen gerekli düzenlemelerin yapılmasını aksi yöndeki tutum ve uygulamaların devamı halinde 4688 sayılı Kamu Sendikaları Kanunu’nun 19. maddesinin f bendi ‘Üyelerin idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukukî yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve bu nedenle açılan davalarda taraf olmak’ hükmü uyarınca üyemiz adına adli ve idari mercilerde ilgili hukuki yollara başvurulacağı belirtilmiştir.
